Hong Kong Resident - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Suzanne Hoedemakers - WaarBenJij.nu Hong Kong Resident - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Suzanne Hoedemakers - WaarBenJij.nu

Hong Kong Resident

Door: suzannehoedemakers

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

24 April 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Jajaaa, ik ben al een echte HK resident. Het was me eerder nog niet echt zo opgevallen, totdat ik met papa en mama terug kwam in Hong Kong &zij in de toeristen rij mochten aansluiten en ik naar de HK residents rij mocht! &ik moet zeggen dat ik me na bijna 3 maanden ook wel een beetje inwoner begin te voelen hier in deze geweldige stad.

Maargoed, 30 maart was het zover, klaar voor mijn eerste treinavontuur in China! Na een slechte nacht door een hoop horrorverhalen over Chinese treinen, ging ik met de metro naar Shenzhen, waar ik vervolgens opzoek moest naar het juiste treinstation. Shenzhen ligt slechts op een klein kwartiertje van Hong Kong &ik was dus al bijna vergeten dat ik weer in China was, was het niet geweest dat ik het station niet kon vinden.. Dit was dan ook een directe wake-up call; ik was weer in China! Na 4 hopeloze communicatie pogingen met locals &de minuten voelend wegtikkend, kan ik je vertellen dat het huilen me nader stond dan het lachen.. Waarschijnlijk was de pure wanhoop dan ook van mijn gezicht te lezen en werd ik 20 minuutjes voor vertrek van mijn trein geholpen door een uiterst vriendelijke Engels sprekende local. Ik was gered!

Echter, na het zien van deze boemeltrein met alle honderden Chinezen die daarin moesten passen, begon ik toch sterk aan mijn onlangse blijdschap te twijfelen. Ik had gekozen voor een ‘hard bed’. Dit zijn dan een beide zijden 3 bedden boven elkaar en alleen op het onderste bed is het mogelijk om te zitten. Uiteindelijk zat ik bij een uiterst aardige familie die graag met mij het gesprek aan ging in (hoe zou je het ook raden..) Chinees! Gelukkig had ik mijn lesboek bij en mijn allerhandigste ‘Wat&hoe taalgids’, maar veel verder dan vertellen wie ik was en waar ik naartoe ging, kwam ik helaas niet.. Al met al, afgezien van een of ander ranzig goedje dat Chinezen opsmeren om te kalmeren ofzo, de onsmakelijke snacks (oa chicken feet), en het smerige beddengoed, viel de 15 uur durende reis best mee!

Zaterdagochtend werd ik van het station gehaald en naar het hotel gebracht &gelukkig hadden pap en mam hun Beijing tripje overleefd. Dus onze dag in Guilin kon beginnen. Hier hebben we de elephant trunk hill gezien, vanaf Fubo hill van een prachtig uitzicht genoten en tenslotte naar de Reed Flute Cave geweest. Vanaf dag 1 was het motto; “The only thing you need, is a camera and A LOT of imagination”. Chinezen blijken namelijk zeer fantasierijk te zijn; zo hadden 8 van de 10 bergen een naam welke zou af te leiden zijn van de berg (7 van de 8 keer zagen wij het dan ook niet terug..). Ook in de grot waren buddhas, sneeuwmannen, tijgers, champignons en zelfs een skyline.. You name it, they have it! :p Was wel echt een prachtige grot hoor!

Volgende dag zijn we met de boot over een deel van de Li River van Guilin naar Yanghsuo gegaan. Deze steden liggen trouwens allemaal in het karstgebergte, met heel rare, maar wel mooie bergen! We hebben dan ook de gehele bootrit van dit prachtige landschap mogen genieten. Vervolgens in Yangshuo op de fiets (was het gelukkig nog niet verleerd na 2 maanden ;)) om nog meer te genieten van de omgeving. Toen pap op het laatste erg moe was, hebben we de rit afgesloten op een bambooraft (helaas voor paps raftchauffeur :p (of hoe je dat ook zegt), deze had het zichtbaar zwaar om de raft te behoeden van zinken! Hahaha, grapje hè pap!)..

De derde bestemming was de niet-toeristisch stad Liuzhou. Waarschijnlijk waren wij 3 van de 10 jaarlijkse whities in deze stad en daarmee dus ook meteen een topattractie.. Een onafgebroken stroom aan zowel gevraagde als ongevraagde foto’s was het gevolg.. Zwaaaar irritant! Maargoed, afgezien van het feit dat we nu onverwachtse celebrities zijn in Liuzhou, was het ergens ook wel weer heel leuk om deze Chinese stad te zien zonder enig toerisme. We hadden een super leuke gids, welke ons de locale noodles, snacks, toetjes en fruit heeft laten proeven. Daarnaast hebben we een prachtig park bezocht met hele mooie meren. In China gaan trouwens veel oudere mensen naar het park in hun vrije tijd om hier te socializen, dansen (mam bleek een natuurtalentje), muziek te maken (zo kregen we zelfs een privéshow), tai chi te beoefenen, schaken, etc. Heel leuk om te zien!
Verder hebben we in Liuzhou ook traditioneel thee gedronken, gedineerd en genoten van een heerlijke dim sum met 4 Chinese vrouwen, waarvan 1 goed engels sprak en 1 matig. Dit resulteerde in erg interessante conversaties en gerechten :p Maar wel erg gezellig hoor! Alleen beetje apart.

Tenslotte stond Sanya, gelegen op het eiland Hainan, op het programma. Waar we lekker hebben genoten van de mooie stranden en zee. 1 dagje lekker gesnorkeld met papa, echt prachtig hier! Deze vakantiebestemming bleek overigens ook erg bij de Russen in trek te zijn; OVERAL werd ons Russisch niveau op de proef gesteld + alle menukaarten waren Chinees & Russisch.. We moesten dus telkens vragen voor een Engelse kaart! Daarnaast was het hier erg bijzonder om te zien hoe hard Chinezen hun best doen om op deze zon,zee,strand bestemming niet bruin te worden! Denk aan ontelbare paraplu’s en maskers.. Logischerwijze was het na zonsondergang dan ook drukker op het strand dan overdag.

Na terugkomst in Hong Kong hebben we nog een dagje gewinkeld en een dagje naar een eiland geweest. &toen was het alweer tijd om papa en mama uit te zwaaien! Alles bij elkaar, was het een hele leuke vakantie! Maar had mijn vriendjes en vriendinnetjes hier ook wel weer gemist, dat was dus snel weer genieten van de ladies night :D

Naast de vele wolkenkrabbers, flats en winkelcentra, heeft Hong Kong ook een heleboel bergen en natuur. Zo besloten we dan ook met een paar studenten op een prachtige dag te gaan hiken naar 1 van de vele afgelegen strandjes. Vol goede moed begonnen we onze 2 uur durende hike met het strand als eindbestemming. Onderweg een paar slangen en koeien gepasseerd, van prachtige uitzichten genoten en vooral veel gedronken. Want het werd uiteindelijk niet alleen 30 graden, er was ook een luchtvochtigheid van 90%, met als resultaat een 2 uur durende constante stroom van zweet… We waren dan ook meer dan blij toen we bij het strand aankwamen en eindelijk een duik konden nemen! ’s Avonds hebben we de dag afgesloten met een Korean barbecue, om de ijzertekorten voor de komende maand alvast te compenseren (want het vlees is hier werkelijk niet te eten; de kip wordt letterlijk gewoon in stukken gehakt en zit dus vol met botten en vet; niks geen lekker filetje hier..). De volgende dag stond Ocean Park op het programma! Dit is 1 van de pretparken in Hong Kong. Ook dit was weer een hele leuke dag, waar we heerlijk als 10 jarige door het park hebben gerend!

Dan heb ik deze week ook eindelijk al mijn resultaten terug gekregen! &al zeg ik het zelf, maar ben redelijk tevreden. Voor Chinees had ik 2 keer een 8, voor Traps&Pitfalls 9 van de 10 punten, Judgement&decision making 7% boven gemiddelde en accounting 2% onder gemiddelde. Dus heb al met al een goeie poging gedaan om de Chinezen te verslaan, hoewel ik moet toegeven dat bij de eerste 3 vakken een hele hoop exchange studenten zitten en bij accounting slechts 3! haha

Nu nog 3 weken college, dan 1 week bieben &dan de laatste keer knallen tijdens de finals. &dan komt er helaas al een einde aan het HKUST avontuur :(
De tijd vliegt echt als een malle hier! Sommige studenten gaan zelfs over 4 weken al weg! Wordt er nu al verdrietig van.. Maaar gelukkig staat er nu al een date gepland tijdens de oktoberfest in München! :D
&het andere lichtpuntje is natuurlijk dat aan het einde van deze 5 weken Steef naar Hong Kong komt! Oeeh &nòg meer goed nieuws is dat mijn roomie ook al over 3 weken weg gaat! Wat zal ik blij zijn! Ik heb toch wel uitgevonden dat werkelijk niks zo erg is als een delen van een kamer..

Dus vanaf nu nog even volop 5 weken genieten van Hong Kong &haar nachtleven! ;)
&natuurlijk staan er ook nog een hoop andere dingen op het programma, zoals hiken, Macau en eilanden verkennen!

Tot snel!

Dikke kus!

  • 24 April 2012 - 12:37

    Inez:

    Suus, lieverd! Wat zijn sommige verhalen toch ontzettend herkenbaar om te lezen, denk hierbij aan de overvolle treinen, de paraplu's tegen de zon, maar ook zeker de attractie die je bent voor mensen en er dus constant foto's van je worden gemaakt! Maar ik vind het heerlijk om te lezen dat je nog steeds zooo aan het genieten bent! Het klinkt als een werelds avontuur en volgens mij is het dat ook! Hoewel ik snap dat jij het liefst nog heeeel lang daar zou blijven ben ik blij als je weer aankomt in Nederland en dat we lekker je foto's kunnen bekijken en verhalen in real life kunnen horen! En van die resultaten, klinkt echt heel netjes hoor! Nu nog ff knallen dat je die 'finals' ook binnen tikt! Heel veel succes en geniet ontzettend van je laatste weken met je vrienden daar! Tot snel! XX

  • 24 April 2012 - 12:54

    Mam:

    hou je arme vader maar voor de gek.Trouwens 30 april moet nog komen lieverd, foutje, of ben je in de tijd gereisd? Verder hebben wij het ook een hele fijne vakantie gevonden. Al was ik blij dat we weer in Nederland waren( voor het eten) haha.
    Heeft je nerd gedrag je toch nog iets goeds op geleverd, he.
    Veel plezier nog die laatste weken.
    kus mam

  • 24 April 2012 - 19:57

    Hetty:

    Suzie wat een leuk verhaaltje weer! Hier vliegt de tijd ook echt voorbij..! Daarom gaan we er nog maar even flink van genieten!!! Enjoy! xxxx

  • 24 April 2012 - 22:58

    Aniek:

    Hee you! Nice om te lezen dat je het (afgezien van die roomie dan) zo naar je zin hebt! Foto's zien er goed uit, al zijn die chinezen mn zn 3en onder 1 parapluutje op het strand wel een beetje sneu natuurlijk! ;) Beter komt er wat extra zon hierheen dan haha! Zo te zien gaat het op de uni ook lekker, dat is altijd fijn.. Heeel veel plezier nog, lekker oefenen want ik wil wel wat Chinese woordjes horen straks hoor! ;) xx

  • 25 April 2012 - 05:48

    Irma:

    Sushi!!! mooie foto's en leuk verhaal!:) al de plaats namen...hoe spreek je ze uit?:P haha en 1 keertje verdwaald raken vind ik niet eens zo slecht gedaan sinds je in china bent:P succes met studeren! en veel plezier nog met reizen!! Ik heb gelukkig nog 3.5 maanden hier, maar tijd vliegt idd! kusss

  • 26 April 2012 - 17:54

    Wies Kanters:

    Heb net je laatste foto-reportage bekeken, mooie foto 's. Ik zie wel dat jullie je goed amuseren, nog een te gekke tijd verder. Groetjes Wies.

  • 28 April 2012 - 22:03

    :

    Heey Soeziee!

    Klinkt weer goed allemaal! En gwn op dit tempo doorgaan als je toch al je vakken haalt! Ben trots dat je al een echte resident bent! Jij vermaakt je dus nog wel ff! Leuk als Steef je over een paar weekjes komt opzoeken!
    Geniet er nog van!

    Kuss

  • 17 Mei 2012 - 14:01

    Petra:

    haai Suzanne,

    de tijd begint al op te schieten dat je binnenkort Steef weer in je armen kunt sluiten!!! Hij is al flink aan het aftellen. De reisjes zijn al uitgesippeld, die prijken in de keuken op de kastjes, zodat wij ook kunnen zien waar jullie je straks bevinden.
    Hopelijk hebben jullie een mooie tijd samen waar jullie nog lang aan terugdenken!! 6 weken vakantie....wij moeten het maar doen met 2 weken!!
    Maaaaar.......het is jullie van harte gegund. In ieder geval straks heeeeeeel veeeeel plezier en geniet nog van alle mooie dingen samen in het verre oosten.

    Goetjesssssssssssssssssss, Jan en Petra.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2012

Bye Bye Zwaai Zwaaaai!

24 April 2012

Hong Kong Resident

29 Maart 2012

Shenzhen, bieben.. &bezoek!

04 Maart 2012

Hallo Singapore &HALLO Filipijnen

05 Februari 2012

De eerste week!
Suzanne

Actief sinds 16 Jan. 2012
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 32418

Voorgaande reizen:

25 Januari 2012 - 07 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: